Zaburzenia przetwarzania słuchowego, nazywane także niedosłuchem centralnym lub APD (ang. Auditory Processing Disorder), to zespół objawów związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem słuchu. U osób z APD nie stwierdza się niedosłuchu ani innych zaburzeń słyszenia. Jednak mimo odpowiedniej czułości słuchu oraz braku wad anatomicznych ucha czy ubytków przewodzeniowych, nie są w stanie właściwie interpretować bodźców akustycznych. Dysfunkcja dotyczy centralnej części układu słuchowego znajdującej się w ośrodkowym układzie nerwowym.
Na czym polegają zaburzenia przetwarzania słuchowego ?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (niedosłuch centralny) najczęściej diagnozuje się u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Mali pacjenci – mimo prawidłowego słuchu – zachowują się jak osoby lekko niedosłyszące. Choć prawidłowo rozpoznają dźwięki w cichym otoczeniu i rozumieją wyraźną mowę, w przypadku jakichkolwiek zakłóceń (np. gdy w tle panuje hałas albo gdy mówi kilka osób jednocześnie) nie potrafią zinterpretować tego, co słyszą.
Objawami zaburzeń przetwarzania słuchowego są:
- trudność ze zrozumieniem długich, złożonych wypowiedzi,
- mylenie podobnych głosek i wyrazów,
- problemy z lokalizacją dźwięku,
- trudność z zapamiętywaniem zasłyszanych informacji,
- brak umiejętności muzycznych,
- problem z nauką języków obcych,
- kłopoty z koncentracją i utrzymaniem uwagi,
- szybkie zmęczenie czynnościami wymagającymi koncentracji na bodźcach słuchowych,
- nadwrażliwość słuchowa (nietolerancja niektórych dźwięków), męczenie się w hałasie,
- nadruchliwość, impulsywność.
Jakie są skutki zaburzeń przetwarzania słuchowego?
Niedosłuch centralny opóźnia rozwój mowy. Dotknięte tą przypadłością dzieci mają problem z opanowaniem sztuki czytania i pisania. Nie potrafią budować płynnych wypowiedzi, mówią z nieprawidłową artykulacją i intonacją. Problemy z rozumieniem języka mówionego czy koncentracją przekładają się na gorsze wyniki w nauce. W efekcie dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego postrzegane są jako mniej zdolne, nieuważne, leniwe.
Konsekwencją są problemy emocjonalne dziecka – niska samoocena, brak pewności siebie, lęk przed wystąpieniami publicznymi, trudności w kontaktach z rówieśnikami. Niedosłuch centralny zwykle jest źródłem dolegliwości somatycznych – zmęczenia, bólów głowy. Problem nie ustępuje samoistnie z wiekiem. Zaburzenia przetwarzania słuchowego wymagają odpowiedniej terapii.
Co jest przyczyną niedosłuchu centralnego?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą spowodować różne czynniki, do których należą:
- predyspozycje genetyczne,
- wcześniactwo,
- niedotlenienie okołoporodowe,
- infekcje w okresie noworodkowym,
- urazy i nowotwory ośrodkowego układu nerwowego lub zaburzenia jego rozwoju,
- uszkodzenia toksyczne,
- nawracające zapalenia ucha środkowego,
- długotrwała deprywacja słuchowa w okresie rozwoju słuchu lub – przeciwnie – nadmiar bodźców, o co nie jest trudno w dobie internetu, gier komputerowych itp.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą wystąpić także u dorosłych – wówczas są konsekwencją schorzeń dotyczących centralnego układu nerwowego lub zmian degeneracyjnych OUN związanych z wiekiem.
Wybór metody leczenia APD zależy w pewnej mierze od jego przyczyny. W każdym przypadku więc istotne jest przeprowadzenie wnikliwej diagnozy problemu, w tym – wykluczenie ubytków słuchu czy upośledzenia umysłowego. W przypadku dzieci istotne jest odpowiednio wczesne rozpoznanie – szybkie wdrożenie terapii pozwala uniknąć opóźnień w rozwoju mowy i trudności w nauce.
Jak leczyć zaburzenia przetwarzania słuchowego?
Dzieci z APD obejmuje się szeroko pojętym wsparciem terapeutycznym. Jednym z jego filarów są treningi słuchowe pod okiem specjalisty. Prowadzić je można różnymi metodami, do których należą terapia Tomatisa, Indywidualna Stymulacja Słuchu (IAS) Johansena, Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow. W każdym przypadku dąży się do poprawy sprawności przetwarzania słuchowego w oparciu o plastyczność układu nerwowego.
W leczeniu niedosłuchu centralnego stosuje się także terapię logopedyczną, a przy deficycie integracji sensorycznej – terapię SI. Służą one poprawie sprawności komunikowania się, a także uczenia. Ogromnie pomocna jest także psychoterapia, dzięki której mały pacjent lepiej radzi sobie z problemami emocjonalnymi. I wreszcie kluczową kwestią jest poprawa środowiska, w którym żyje dziecko, np. ograniczenie bodźców słuchowych w jego najbliższym otoczeniu, formułowanie pod jego adresem krótkich, zwięzłych wypowiedzi, zmiana klasy na mniej liczną.
Podobne artykuły
Nie tylko kaszel. Sprawdź, jakie objawy mogą budzić podejrzenie POChP
O czym świadczy powiększona wątroba? Zwróć uwagę na te objawy
Mam coś pod skórą, to straszne